čtvrtek 26. července 2012

Dynamický tanec - aneb rady k nezaplacení

Pokud už tančíte nějaký pátek, řekněme minimálně 2 roky a více, tak už jste jistě docela spokojeny se svou technikou tance, rovněž už vás ani tréma nepoloží na kolena, máte v hlavě spoustu krásné rozmanité hudby na kterou byste mohla tančit,  přesto ne každá tanečnice ví jak na choreografii a především jak pospojovat jednotlivé prvky aby to nakonec nevypadalo jako přehlídka prvků "ktereužvšechnyumim" :) . Zde je několik rad jak se ve svém tančení posunout na další level: (děkuji za inspiraci Dimě a Káti)

Využívejte v tanci změnu a moment překvapení.
Nikdo se nedívá rád na stále se opakujíc věc ani v tanci, byť by byl prvek sebeúžasnější, změna je to, co udrží váš tanec pro diváka zajímavý.

Netančete se stále stejnou energii
Pokud budete tančit celé vystoupení se stále stejnou energií začne po toto po chvíli diváka nudit a neudržíte zřejmě jeho pozornost, přestože budete jinak tančit dokonale, váš kostým bude ohromující, budete mít perfektní výraz a pojedete na maximum. Několikrát jsem se na takových vystoupeních přistihla jak po chvíli koukám po stropě nebo po dívácích a říkala jsem si - sakra  co je na té tanečnici špatně, že mě to nějak nebaví, vždyť žádné chyby nemá? Ale chyba byla - a to v nasazené energii, kterou po celou dobu tance nezměnila.
Zkrátka diváci by měli cítit změnu energie - nárust kdy např. hudba zesíli  nebo naopak uvolnění ve chvíli kdy hudba zpomalí, tomu by měl odpovídat i váš výraz, od širokého úsměvu v návaznosti změny energie přejít např. k výrazu spíš tajemnému nebo naopak hravému až třeba mírně  koketnímu podle toho jak to v návaznosti na hudbu cítíte. Energii vysílejte směrem k divákům, tančit pro sebe můžete doma. Na semináři Kaeshi Chai http://kaeshi.com/ jsme vyslechly radu, že pokud chceme předávat svoji energii divákům máme mít při tanci mírně pootevřená ústa a energii na ně tzv. vydechovat, když nám to pak předváděla v praxi tak jsme ji daly za pravdu.  Výraz je strašně individuální záležitost, viděla jsem tanečnice bez výrazu, zamračené, afektované, takové co se celou křenily tak, že je musela bolet pusa. Každý by si měla najít to, v čem vypadá dobře a co mu jde přes pusu.  Mě osobně se nejvíce líbí, když se tanečnice tváři mile, usmívá se tak nějak přirozeně, někdy přidá, někdy ubere a hlavně je z jejího výrazu jasné, že tanec miluje a že vlastně o výrazu nemusí ani příliš přemýšlet, že zrcadlí vlastně to, co při tanci cítí.


Obměňujte rychlost
Měňte způsob tančení na doby, chvíli tančete co dobu pak třeba jednu dobu vynechávejte, při rychlejším tančení vložte třeba pár pomalejších pohybů a např. při taqsimu použijte jeden rychlejší prvek,  do drum sola klidně zařaďte pár pomalých vlnivých pohybů.

Změňte linii těla
Nestůjte rovně po celou dobu tance.Experimentujte s pažemi i nohama, které budo vytvářet s tělem rozličné linie. Dále je žádoucí aby hlava nebyla stále v jedné úrovni - i malý záklon může udělat dobrou službu, když umíte velký, je to super.

Velkou inspirací a zdrojem nových nápadů  může být balet, klasický čínský tanec a popř. i bojové umění. Rovněž je fajn, když nemáte obličej stále ve stejné výšce ale občas je níž - když třeba přejdete do dřepu nebo výš při arabesce na špičkách.


Přidávejte kontrast do svého tance
Pokud budete tančit 4x drop, 4x osmička, pak 4x vebloud v jedné za sebou jdoucí řadě tak to asi nebude tak úplně ono, zkuste si pohrát pro začátek přidáním jednoho kontrastu - tedy prvek 3X drop a 1x něco úplně jiného třeba body veil,  pohyb ramenem nebo udělejte otočku, tak aby se to samozřejmě hodilo do hudby. Dále zkuste kombinovat ostré pohyby s ladnými a měkkými, udělá to tanec daleko zajímavější. Taktéž můžete nenadále změnit směr pohybu po jevišti nebo udělat neočekávaný prvek (dřep, předklon s přehozením vlasů zpět atd.), kterým překvapíte diváka a udržíte tak snáze jeho pozornost. Tady je efektním (a krapet i extrémním) případem Daila z mé reportáže z jejího semináře (seminář s Dailou), která když skoro ze stoje sebou tzv. práskla o zem, kde pokračovala v leže dále v shimmy, tady opravdu spadla brada i nám a o takovéto překvapení jde.

Přidejte variabilitu
Netančete celou dobu na míste nebo naopak celou dobu necestujte po pódiu, pokud zjišťujete, že jste po celou dobu tančila spíše boky, zkuste zapojit nyní hrudník a naopak. Nezapomínejte na ruce - jsou velmi důležité a už změna orámování těla zcela změní vnímání prvku. Stále v nich udržujte energii ať vám tzv.  nevlají (můj věčný boj)

Buďte vnímána pohodovým dojmem
Divák se rád dívá na tanečnici, která působí, že má kontrolu nad tancem a svým tělem. Velmi důležité je mít i kontrolu nad svým tanečním prostorem nebo tak alespoň působit. To je důvod proč mnoho tanečnic na začátku svého vystoupení obrouží svůj taneční prostor, za prvé se pozdraví s diváky a ti si mohou v klidu tanečnici prohlédnout a vy máte možnost si prostor řádně prohlídnout  (většinou prohlídka před začátkem je dobrá ale moc vám nepomůže, když vám pak třeba na část parketu položí stůl s tombolou nebo se do půl parketu nasune strejda i se židlí). Využívejte dle možností taneční prostor - nemusíte stále využívat celé pódium nebo parket ale ujistěte se, že netančíte stále na jednom místě  a pokud je na vás špatná viditelnost (třeba na nějaké akci, kde netančíte na pódium) snažte s dle možností aby vás mohli vidět alespoň chvíli všichni diváci. Netančete dlouho zády k divákům  (pokud tančíte zády, je vhodné pootočenou hlavou stále naznačovat, že o divácích víte a že je registrujete)

Vychutnejte si tanec a na vše si nechte dostatek času
Možná už jste někdy viděly tanečnici - většinou spíše začátečnici která tančí tak, že skoro předbíhá hudbu (mě to přijde trochu jako, že už to chce mít za sebou). Většinou se snaží využít každou dobu, každý úder až to působí krapet šíleně a tanečnice nepůsobí, že to má příliš pod kontrolou.
Tanečnice, která má své vystoupení pod kontrolou nepůsobí nikdy tak,, že je její tanec uspěchaný. Je třeba tančit co nejpomaleji  tak, abyste si vychutnala každý okamžik a neošidit žádný prvek, naopak se snažit o krásně čitelné prvky , které jsou dotažené. Každý prvek potřebuje svůj "nádech" neboli přípravu (jako když se potřebujete rozmáchnout než hodíte třeba kámen do dáli), jen tak to bude tanec a ne cvičení za sebou jdoucích prvků. Při rychlé hudbě se nesnažte trefit do každého malého úderu  a zachytit i tu nejmenší nuanci v hudbě. Jeden přesný krásně udělaný drop je lepší než mnoho dropů špatně provedených i umístěných. Užijte si prostor mezi těmito údery, nechte stranou složitost výměnou za dokonalost. Věc, která vás může inspirovat v této oblasti je tanec tanec Gejší
http://www.youtube.com/watch?v=mvfYD93HSSw&feature=related
Z každého malého, jednoduchého pohybu udělají umění.

Tanec s rekvizitou
Pokud chcete tančit s nějakou rekvizitou (závoj, vějíř, svícen, činelky, hůlka, křídla, had ..), ujistěte se, že budete vy tančit s rekvizitou a ne rekvizita s vámi. Nenechte rekvizitu aby měla své vlastní vystoupení a zastínila vás ale používejte ji aby pouze doplnila a oživila váš tanec. Používejte rekvizitu s mírou - občas na ní upozorněte a občas ji nechte v pozadí, hlavně nezapomeňte na samotný tanec a jeho kvalitu.  Diváci by se měli zaměřit na vás a ne na vaší rekvizitu. Mě osobně tanec např. se závojem pokud trvá celé vystoupení začne po čase nudit (je krásný pro příchod tanečnice pro úvod a pak pryč s ním).  Výhodou rekvizity je, že se jí můžete zbavit jak hned na začátku tak v polovině tance, pokud uznáte, že to bude ku prospěchu vystoupení. Odložit rekvizitu během tance ladně aby to nenarušilo plynulost tance  a pak na ní neuklouznout nebo o ní nezakopnout chce taky trošku zkušenosti, hada bych poblíž publika neodkládala vůbec. :)

Snad vám to trochu pomohlo, pokud máte nějaké tipy tak prosím pište, budu ráda.

2 komentáře:

  1. Děkuji moc za velice přínosné rady k tanci. Já jsem začala nedávno také tančit a moc si to užívám... Dokonce jsem se i nově zapsala na nějaké taneční kurzy , takže spokojenost veliká. Aspoň že se nějak hejbu nebo ne?

    OdpovědětVymazat